Tuesday, November 9, 2010

Three Roses

Saya sajikan tureen2 three roses kesayangan saya pada petang yang indah ni...bertepatan dengan nama, saya juga memiliki 3 biji tureen three roses ni iaitu 2 biji berbentuk bujur dan sebiji bentuk bulat masing2 bersaiz 7.5". 2 biji tureen bujur tersebut sama saiz tetapi berlainan rekaletak corak bunganya , boleh perhatikan pada gambar di bawah.

Close-up bunga three roses

Pandangan atas ketiga2 tureen....

Perhatikan 2 keping gambar dibawah dari pandangan atas. Kedua2 tureen tersebut mempunyai motif bunga yang sama tetapi berlainan rekaletak motif bunganya....nampak tak??



Tureen bujur apabila dibuka.

Pandangan dari tepi...

Turen bentuk bulat.

Pandangan atas.

Apabila dibuka.

Satu-satunya pinggan mungkum 10" yang ada dalam simpanan...merupakan peninggalan Allahyarhamah moyang saya, Hajah Mokah.

Pada saya, bunga three roses ini memang susah untuk dijumpai pada masa kini, terutamanya teko dan cawan...yang biasa kita lihat hanyalah tureennya saja. Kalau nak tengok cawan three roses ni bolehlah melawat ke blog kak yatt...
Sampai disini saja, selamat menjamu mata....

4 comments:

  1. salam ezany..tue dia kecantikan n keserian three roses zany..rasanya x mampu eden nak mengapainya. So beautiful tureen ni. Congrate..

    ReplyDelete
  2. wsalam abg shariff...apelah sgt koleksi sy ni yg x seberape..hehe..trima kasih ye....

    ReplyDelete
  3. Salam Zany,

    wowww....banyak tu tureen 3 roses, kalau tengok bunga 3 roses life lagi cun melecunkan, rose kaler merah tu begitu menyerlah. Akak cuma ada piring 2 keping, itu pun akak dah sayang sesgt....

    ReplyDelete
  4. wsalam...hehehhee....x byk pun ada 3 je...haha.. sy kumpul ape yg termampu je kak...
    mmg betul kata akak tu, klu tgk life mmg cantik sbb bunga die terang dan merah hati...akak smpn la piring tu, nti mana tau jmp anak beranaknye ke kan....insyaAllah ada rezki akak tu.

    ReplyDelete