Wednesday, September 12, 2012

Koleksi Rosa Cindarella

 Lama rasanya tak da entry pasal pinggan mangku lama. Hari ni kita kongsi koleksi J & G Meakin Rosa pulak, geng-geng PML panggil set berbiku-biku berenda ni 'rosa cindarella' mungkin sebab bentuk dia yang sangat cantik tu kot. Mengenai koleksi ni saya kumpul bukanlah sekali dapat complete macam ni...Agak lama juga nak dapat penuhkan set, hunting sana, hunting sini dapatlah. Tu pun masih tak da sugar bowl dan creamer jar tapi creamer jar saiz kecil ada, lupa nak snap skali. Pinggan-pinggan pulak ada yang dah saya kumpulkan semua saiz, terutama pinggan leper cuma pinggan mungkum saja belum dapat semua saiz. Oval plate pun saya baru ada 3 saiz saja. Kalau jumpa saiz-saiz2 yang lain sudah semestinya saya akan rembat juga nanti. Cadangnya nak buat hidang bila ada tetamu yang datang guna set ni tapi belum jugak kesampaian sebab nak bawak keluar dari almari tu malas..hehe.

Kalau untuk teaset kira cukup la ni, sugar pot dan creamer jar tak da lagi.

Bentuk teko yang sangat cantik, memang ramai yang berkenan dengan bentuk teko ni cuma kuantitinya di pasaran agak kurang, harga pun agak tinggi sebab teko ni memang rare.

 6 pasang cawan dah cukup...dulu-dulu saya beli new old stock, memang puas hati.Cawannya pun bukan senang nak dapat ye.


Gravy boat...pun saya suka bentuknya...dapat di pasar Loken satu masa dulu tapi harga saya dapat pun bukan murah, lebih kurang harga online, nak punya pasal kalau ada bajet, tak kira, mesti kena beli juga.

Tureennya...cantik kan...boleh la isi nasi..hehe

Pinggan bujur 3 saiz, 14", 12" dan 11"

Pinggan leper dan pinggan mungkum, cukup kot untuk hidang makan malam atau makan tengahari.

Pinggan leper saiz 10", 9", 8" dan 7"

 Pinggan mungkum pulak saya cuma ada 2 saiz saja, saiz 9" dan 8", baru-baru ni kalau tak silap ada penambahan untuk saiz 7". nak cari saiz yang lain pula.

2 jenis mangkuk, untuk cereal/bubur dan sebagainya keduanya bersaiz 7".

Sedikit demi sedikit saya kumpul set ni dari tahun 2008, alhamdulillah berjaya menambah kaum kerabatnya. Hobi ni memang perlukan kesabaran, nak dapat terus complete set depan mata memang susah melainkan kita mengumpul set-set baru yang banyak di pasaran.
Sekian saja untuk kali ini, jumpa lagi di lain entry.

4 comments:

  1. salam zany...teringin nak p umah zany...nak tengok koleksi yang banyak222 tu...bila lah akak nak terjah loken balik ni...aduhaiii bercinta rasanya nak kesana....tp seronok sangat..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam kak sya...heheh..dtg la rumah sy kak sya klu terlajak ke ipoh tu...koleksi sy biasa2 je...tp tu la nak disply semua mmg x dpt..rumah x byk space...kene buat galeri la nanti..ehhee...nanti cuti skolah mari la loken kak sya...mcm hari tu nasib kak sya baik, dpt kak sya aladin big ros..hehe

      Delete
  2. memang cantik si polos ni zany, tahniah dah lengkap, gravy boat tu mengancam

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe thanks kak shima...alhamdulillah nak cari sugar pot dan sugar bowl die je lg...gravy boat tu pun kira nasib sy dpt...susah gak tu nak dpt

      Delete