Friday, June 15, 2012

Victorian Roses

Salam Jumaat yang indah.....penghulu segala hari bagi Islam....dah lama rasanya tak kongsi koleksi pinggan mangkuk lama. Bahan ada, cuma nak tangkap gambar yang malas, nak susun-susun, bawa keluar segala.. Sempena minggu Victorian Rose (VCR) di Antique Porcelain Collector group di Facebook, saya kongsikan juga disini. Ini saja yang saya temui. Rasanya ada lagi koleksi VCR saya tapi tak tau simpan dimana.Beberapa tahun yang lalu juga pernah saya n3 kan koleksi VCR saya, boleh klik pada label VCR

Teko bulat...walaupun ada sedikit cacat di muncung tetap saya rembat...daripada takda kan.

Teko leper...yang ni saya pasti ramai ada..satu masa dulu kakak dari Kuching ada jual

Cawan mulut lebar, alhamdulillah bermula dengan sebiji cawan..lama-lama berjaya kumpul 6 set. Sehingga kini masih mengidam teko aladin nya =)

Cawan jenis berkaki dan bentuk loceng...sepasang saje ada..terbayang kalaulah saya dapat teko untuk cawan loceng tu kan..pasti cantik.

Oval plate besar 14". tertarik saya pada susunan bunganya...ada 3 jambak....jarang sekali temui oval plate susunan bunga 3 jambak...biasa 4 atau 2.

Dan cawan-cawan mini...mungkin untuk minum teh cina...dapat di new old stock satu ketika dulu..

sekian saja untuk tatapan kali ini...jumpa lagi di lain n3...

1 comment:

  1. salam ezany
    meriahnya koleksi VCR..tapi susah atau mmg tak jumpa langsung ye creamer n sugar potnya..
    Tahniah..

    ReplyDelete