Thursday, July 5, 2012

Hitam-hitam Di Dalam Kotak

Ha, buruk benor kan kotak ni? Minggu lepas jalan-jalan lagi waktu lunch, pergi cari antik-antik..hehe
Singgah la satu kedai pinggan mangkuk lama ni, yang pasti barang-barangnya sememangnya mahal. Kalau nak beli tu, belilah jika betul-betul barang tu rare, sebab harga dia ada munasabah dan ada tak munasabah...hehee
Jom tengok apa dalam kotak... 

Jeng....jeng...jeng....complete teaset aladin ros hitam...hitam legam, mungkin tak menarik, biasa-biasa je kan, tapi ada yang luar biasanya. 

Dah bukak-bukak dari kotak buruk tu, basuh-basuh jadilah macam ni...ha, set ros hitam ni memang biasa kita tengok tapi yang luar biasanya adalah creamer jar dan sugar pot nya. sememangnya susah nak dapat, boleh saya kira, apa yang pernah saya lihat hanya seorang collector saja yang ada tak tau la kot yang lain-lain ada saya terlepas pandang. 

Secara jujurnya, saya beli set ni melebihi angka 1k di kedai tersebut, itupun sebenarnya set ni dah lama tokey tu tunjuk tapi disebabkan harga yang ditawarkan sebelum ni amat tinggi bagi saya, saya hold dulu, sampi la tiba-tiba tokey tu bagi harga kurang sikit tapi tetap melebihi 1k. Alhamdulillah dapat 2 set, 1 set saya simpan walaupun sebelum ni dah ada peninggalan arwah nenek saya, disebabkan yang set ni cukup complete dengan sugar dan creamer nya jadi saya simpan 1set dan 1 set lagi saya dah letgo pada orang Jerantut, Pahang.
Dalam-dalam saya dapat set ni ada juga suara yang mengatakan, "reproduction ke?". tersentap kejap rasanya. mungkin orang itu masih buta antik, bagi saya, saya meminati antik terutama porcelain antik sejak dari bangku sekolah lagi, saya boleh membezakan yang mana satu reproduction dan yang mana satu original lama. dan setahu saya, set aladin sebegini, belum ada lagi kilang-kilang terkini yang boleh menirunya apatah lagi saya dapatkannya di kedai lama yang tokey kedai tu pun mewarisi kedai tu dari mendiang datuknya. 
sekian saja, jumpa lagi dilain n3.

2 comments:

  1. cukup lengkap...cantik,xpelah biarlah aper orang nak kate kan..janji kita sendiri puas hati

    ReplyDelete