Thursday, December 23, 2010

Tureen Berjambul

Salam dinihari Jumaat kepada semua pembaca....pagi-pagi Jumaat ni saya n3 kan sebijik lagi tureen, yang mana saya percaya tureen ni usianya agak lama berbanding tureen-tureen yang saya pernah n3kan sebelum ini. Mungkin Abg Taj, Kak Yatt atau yang lain2 boleh bagi komen pasal usia tureen macam ni. Pemilik asal tureen ni mesti menggunakan tureen ni sebagai basahan harian memandangkan corak dan warna pada tureen kebanyakannya sudah pudar.


Motif corak flora yang sarat pada penutup tureen. Hampir pudar warna coraknya.


Jambul pemegang tutup tureen berbentuk sebiji buah, unik sekali.


Pandangan dari atas. Mungkin tidak menarik perhatian ramai tapi menarik pada pandangan saya, saya percaya tureen sebegini ada peminatnya.



Tureen dan mangkuk. Bentuk mangkuk berkaki.

Sekian saja untuk kali ini...sehingga bertemu lagi.

3 comments:

  1. zany...tureen berjambul mcm nie...biasa nya keluaran jepun....di mana rekacorak nya...bentuk di tiru dari corak gaya bavarin atau germany....tureen japan ni...begitu masyor pada lewat 1920 sehingga kemasukan jepun ke tanah melayu n slowly di ganti pula dengan gaya tureen yg lebih ringkas bentuknya.....japan kan terkenal sebagai negara yg berjaya atas dasar tiru dan meningkatkan...added value concept....

    ReplyDelete
  2. thanks abg taj, barulah saya tau serba sdikit info pasal tureen ni..mmg dah lama jgk la usianya, lbh kurg lbh 80thn...sy pun bru tau tureen cmni asal dr jepun...seronok sy baca info dr abg taj, 1 pengetahuan buat diri sy dlm PML...thnks abg taj atas info....really appreciate =)

    ReplyDelete
  3. salam zany..
    akak pun baru belajar nihh..hehehe..thanks for sharing taj..akak ada seketui berjambul..tapi plain jer takde corak..kiranya lama jugak tureen kita ni..80 thn masih boleh survive.. ;-)

    ReplyDelete