Thursday, February 10, 2011

Mengubat Luka

Bagi yang mengikuti blog saya, pasti sedia maklum mengenai salah satu almari yang menyimpan koleksi2 kesayangan saya roboh dan memusnahkan banyak koleksi2 kesayangan saya. Bagi yang terlepas pandang, boleh klik disini.

Setelah hampir setahun kejadian berlaku, barulah terdetik dihati saya untuk memperbaiki almari tersebut. Itupun setelah saya mendapat idea membaikpulih dari blog Kak Aida Alkesah...dengan bantuan Kak Aida jugalah saya dapat membeli L-Shape bracket sebagai pengganti penahan almari tersebut. Itupun semua kerja2 baikpulih saya buat sendiri saja. Semuanya saya buat masa cuti Tahun Baru Cina yang lepas.


Inilah keadaan almari masa mula2 roboh 22 mac tahun lalu....banyak barang2 koleksi saya habis pecah berderai.


Sebelum memulakan kerja-kerja membaiki, saya kosongkan semua benda2 yang ada dalam almari terlebih dahulu.



Besi L-shape yang saya gunakan...hasil pertolongan Kak Aida yang sudi membantu membeli besi L-shape bracket ini.


Sebelum ni, almari ni hanya menggunakan klip kecil seperti dalam gmbar diatas ni saja....manalah tak roboh kan....boleh bayangkan, tak munasabah diakal klip sekecil itu boleh menanggung beban.


Dan yang ini, saya gantikan dengan L-shape bracket yang saya pasang sendiri....nampak lebih kukuh untuk menanggung beban.


Semua saya gantikan dengan L-shape bracket tersebut.


Pekerja yang diimport sedang memasang L-shape bracket...hehehe


Bahagian pelantar almari pula, saya gantikan semula dengan 'tempered glass', di tempah di kedai cermin...dah siap saya susun semula koleksi simpanan saya. Saya susun mana2 yang ringan dan tak padat.


Macam ni lah rupenye hasil susunan saya. Tak reti nak menyusun.....ada masa nak bawak keluar susun balik...macam tak puas hati....hehehe....kos keseluruhan baikpulih almari ni tak sampi pun RM120. Ok la kan...tak la terlalu mahal...yang penting, bila dah tengok kembali macam ni, hati saya pun jadi happy. Jutaan terima kasih buat Kak Aida dan suami atas pertolongan serta tips.

3 comments:

  1. Salam Zany,
    elok la tu dah tukar..setiap tingkat zany letak 4 ek untuk 4penjuru? kalau ada lebih letak jugak ditiang depan tu..kot-kot nak support lebih..Rasenya lubang dah ada kan.. Tapi akak pun takbuat jugak. Cuma 4 setiap papan.Welcome zany !..pertolongan kecil aje tu

    ReplyDelete
  2. wsalam kak aida..sbnrnye semua setiap lubang sy letak bracket tu...sy x kurangkan sy letak je semua yg ada...biar byk asalkan rasa kukuh kan...hehe....pertolongan akak byk membantu..trima ksh byk2 =)

    ReplyDelete
  3. salam nak tanya kat hardware baper arage L Shape tuh ek ? mahal ke atau mampu milik ?

    terima kasih
    wang segget JB .blogspot.com

    ReplyDelete