Tuesday, May 10, 2011

Labu Kaca Kuning

Seperti entri2 saya yang sebelum ni, saya ada menerangkan mengenai labu kaca ini atau koja air yang dahulunya digunakan sebagai bekas air masak ataupun jika di kawasan tempat tinggal saya atau kebanyakan di Perak, labu kaca ini digunakan sebagai bekas air mawar untuk menyiram kubur tetapi biasanya yang berwarna putih tidak bercorak. Sehingga kini di tempat saya, ianya digunakan sebagai bekas air mawar dan kemudiannya disedekahkan kepada imam yang membaca talqin. Lain pula halnya bagi yang berwarna atau bercorak, kebiasaanya digunakan sebagai bekas air masak untuk di minum. Ianya juga kebanyakan di Perak digunakan sebagai bekas air sirap pada majlis perkahwinan. Hari ini, saya sajikan 1 lagi koleksi labu air yang mana dimata saya menarik dengan kemeriahan coraknya. Terima kasih tak terhingga kepada Kak Yatt yang bersusah payah mengambilnya dari selatan tanah air. Dan boleh klik disini untuk entri labu kaca yang lepas2.



No comments:

Post a Comment