Tuesday, May 1, 2012

Tudung Saji / Sangai tekat

 Sebelum ni saya pernah n3 kan pasal tekat ni. Boleh klik pada label "Tekat" untuk n3 tekat terdahulu. hari ni saya saji kan tudung saji tekat atau orang Perak panggil 'sangai'. Jarang ditemui tudung saji yang bertekat ni. Jika di Perak kebanyakan rumah-rumah lama pasti ada tudung saji tekat ni. Di Perak suatu ketika dulu, jika berlangsung majlis perkahwinan di sesebuah rumah, salah satu kelengkapan perkahwinan wajib adalag tudung saji tekat ni, Dimana ianya digunakan sebagai penutup makanan untuk hidangan pengantik. Biasanya ia terdiri daripada 3 buah tdung saji iaitu sebuah bersaiz sebesar dulang besar untuk menutup lauk dan 2 buah tudung saji kecik bersaiz pinggan nasi untuk menutup nasi pengantin lelaki dan perempuan.

Seingat saya, ketika kecil dulu, jika pergi ke majlis perkahwinan saudara mara, tudung saji tekat ini pasti ada, kebiasaanya mereka hanya letak di dalam bilik sebagai hiasan. Kini, di Perak agak jarang lagi majlis-majlis perkahwinan menggunakan tudung saji tekat ini. Mungkin sebab arus citarasa moden masakini dan tukang-tukang mahir tekat juga kian pupus kerana generasi muda tidak berminat untuk mewarisi kemahiran menekat dari nenek-nenek mereka. dan saya juga agak terkejut baru-baru ni saya ada menanyakan untuk tempahan sebuah tudung saji tekat ini saja harganya ribuan ringgit.

Dan yang ada dalam simpanan saya tudung saji tekat berwarna merah hati. Motif yang sangat penuh serata tudung saji.

Seperti biasa tudung saji daripada daun mengkuang.

Indah sungguh hasil tangan orang lama.memerlukan tahap kesabaran yang tinggi. Motif bunga apa saya kurang pasti...hehe...Ada bebrapa lagi koleksi tekat yang akan saya kongsikan untuk n3 selanjutnya.

Sekian untuk tatapan kali ini, jumpa lagi dilain n3...

3 comments:

  1. Sayangnya nk pakai hari2 kena buat perhiasan saja.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh mmg syg,,,tu pasal dulu2 org buat pki masa kawin je

      Delete
  2. Salam ,selamat petang, saya sangat minat untuk membeli tudung saji pengantin. boleh saya tahu adakah product ini dijual dab dimana? terima kasih

    ReplyDelete