Wednesday, August 18, 2010

Padi Dituai

Dah lama rasanya saya tak buat n3 koleksi peribadi...tak tahulah sejak akhir2 ni memang sebok yang teramat sangat. Macam ni lah keadaannya kalau belajar sambil bekerja, memang penat, terkejar sana sini, dengan kerja yang berlambak, assignment dan macam-macam lagi...nasib baiklah bujang lagi...hehehe... Ditambah pula dengan penyakit malas yang melanda, maklumlah, bulan puasa....hihi.
Nak ikutkan hari ni malas juga tapi gagahkan jugak buat n3 memandangkan kesian pulak tengok blog sunyi sepi tanpa sebarang n3 yang baru.

Kali ni cuma nak kongsikan set bunga padi yang ada dalam koleksi simpanan saya. apa yang saya ada, tak da lah banyak dan tak cukup setnya pun, tapi cukuplah sekadar dapat menghiburkan hati, asalkan ada..betul tak?? hehe...ok jom kita tengok gambar-gambar kat bawah.


Family bunga padi saya. Ini saja yang saya ada, bercampur aduk dengan pelbagai jenis dan bentuk. Bermula dengan teko jenis mrs pot, kemudian membiak dengan item2 yang lain.

Barisan 3 jenis teko, jenis bulat, jenis ala2 aladin tinggi dan jenis mrs pot.

Jenis ala2 aladin tinggi. dapat kat nyonya masa mula2 serius dalam hobi pinggan mangkuk antik ini. Teko ni bermakna buat saya kerana merupakan hadiah dari ibu saya, masa hunting ibu yang bayar kesemuanya, bagi support pada saya...bagi saya ibu saya adalah wanita terbaik dalam hidup saya, apa saja hobi saya, bermula dengan hobi mengumpul setem, dan apa2 saja, beliau tidak pernah menghalang, begitu juga dengan abah, malah menyokong dari belakang...hehee....thanks mom, dad...

Tak lama lepas dapat teko ala2 aladin tinggi tu, dapat pulak teko bulat ni. Yang ni pun penuh bermakna jugak sebab merupakan hasil barter saya dengan kak yatt di awal perkenalan kami. thanks sis...dan tak lupe buat kak nannie yang sudi menolong hantar teko ni pada saya.

Dan yang ni teko mrs pot, dah lama saya dapat, kira2 10 tahun yang lalu, tahun 2000 masa saya form 1. Harganya pun masa tu RM3 je, saya guna simpanan lebihan duit belanja sekolah yang ibu saya bagi. Maklum la, masa tu sekolah lagi...hehehhe...dapat kat pasar karat bawah Super Kinta, Ipoh. Mula2 dapat tak ada tutup, lebih kurang awal tahun ini saya dapat tutupnya dari kedai antik. Bayangkan dah brape lama tanpa topi...hehe

Yang menariknya teko mrs pot ni tentulah tutupnya yang juga mempunyai motif bunga padi.

Sugar pot jenis maharani dari Roy Kampar.

Creamer jug...dari kedai 2nd

3 jenis cawan yang ada dalam simpanan saya...bentuk maharani, jenis debab dan A-shape.

3 pasang cawan jenis maharani, ni je yang ada, dapat dari kedai 2nd...

Cawan A-shape mempunyai garis2 pada kakinya....dapat di kedai nyonya...ada 3 pasang saja.

Cawan jenis debab dari kedai 2nd...cuma ada sepasang je.

Satu-satunya pinggan makan yang ada. Malangnya beberapa saat selepas saya snap gambar pinggan ni, pinggan ni pun pecah kerana kebuasan si baby cat saya, Ray, yang tiba2 melompat.

Ray dengan muke tak bersalah duduk di sisi pinggan yang pecah, tapi apepun kita tak boleh nak marah si Ray ni, kerana dia binatang, diciptakan tidak mempunyai akal, malah dicipta untuk kita berbuat baik dan mengasihinya seperti mana Rasulullah s.a.w menyayangi kucing. Maklum la, masa ni Ray tengah buas, tengah syok bermain...lompat sana sini.

Sempat pulak die tunjuk muke seposen die, tapi tetap cute. Untuk pengetahuan semua, kini Ray dah tak da lagi disisi saya dan keluarga kerana die dah pun mati awal bulan ni disebabkan dilanggar kereta yang tidak sengaja. Yang tinggal cumalah kenangan kelincahannya...apepun saya percaya, jika kita berbuat baik pada binatang, apabila binatang itu mati, dia akan mendoakan kesejahteraan untuk kita, sebaliknya kalau kita berbuat jahat kepada binatang. Ada cerita yang ingin saya kongsikan di lain n3 yang akan datang.


Ok sampai disini saja, selamat menjamu mata...

4 comments:

  1. zany: :(( baru melepass set ni dgn tawaran yg hebat dr eisantique..huhh sedeyy....dah lama idam set ni...uuhhh cantikkk suka teko gedebab itu..

    ReplyDelete
  2. salam ezany
    waaa sedeynya dgn ray...comel sangat...teringat kucing k shima ..thorn..besar dan warna sama dgn ray juga..mati gak kena langgar...sedey-sedey

    ReplyDelete
  3. to kak ami
    oh yeke....sy ada tgk eis jual...mmg untung klu beli, murah lak tu dgn itemnya yg byk...xpe kak, ada rezeki akak nti dpt la tu..saborr ye...hehehe

    ReplyDelete
  4. to kak shima
    wslm kak shima, mmg sedih pun tp ape blh buat...ingatkan dpt la jaga die smpi besar, rupenye x kesampaian...oh sama mcm kucing thorn kak shima ye..hehhe..tu la, bila dikenang binatang kesayangan kita yg dah mati mmg sedih...dah smpi masanya menghadap pencinta die.

    ReplyDelete