Wednesday, December 30, 2009

Tepak Sireh Lambang Budaya

Salam sejahtera semua...
N3 kali ni bukan pasal pinggan mangkuk tapi yang nak ceritakan mengenai tepak sireh antik yang saya ada ni. Alkisahnye tepak sireh ni mmg dah lama dan saya dapat hasil dari hunting kat dalam rumah pusaka my late gradma beberape bulan yang lalu..hehee..tapi malangnye semua cembol (Isi dalam tepak sireh untuk letak pinang, cengkih,kapur dan ape2 bahan untuk makan sireh) didalamnye dah habis dirembat pencuri mana ntah sebab time tu semua barang tembaga nenek termasuklah belanga dan seterika tembaga tu hilang. Memang ada pencuri masuk rumah tu. Nasib baiklah semua pinggan mangkuk antik tu tak hilang. Ok berbalik pada cerita tepak sireh ni, ada tertulis nama makcik saya iaitu kak sulung abah. Dan saya tanya kat abah dan abah cakap tepak sireh tu merupakan tepak sireh sempena perkahwinan makcik saya tu (kakak ayah yang sulung) iaitu pada tahun 1959. Bermakna usia tepak sireh tu dah pun 50 tahun dan ayah cakap nenek saya tempah tepak sireh tu khas untuk perkahwinan makcik saya tu. Ayah jugak cakap, masa die nak meminang ibu, 35 tahun lalu, juga menggunakan tepak sireh ni.. Maknanye tepak sireh ni memang banyak kenangan yang bermakna lah..hehe... Saya pun ambil lah tepak sireh ni dan cuci elok2. Material pembuatannye memang 100% kayu dan saya tak pasti kayu ape yang digunakan. Dan menggunakan kemasan syelek dan ada hiasan berbentuk geometri kat luar tepak sireh ni. Ok jom sama2 kite tengok pic tepak sireh ni.


Pandangan luar tepak sireh ni..perhatikan corak pada permukaannye.


Ukiran bentuk geometri pada kaki tepak sireh ni.


Bahagian dalam tepak sireh ni. Kesemua cembulnya yang diperbuat daripada perak habis kena curi..memang sayang.


Bahagian dalamnye apabila dibuka..seakan bertingkat-tingkat.

No comments:

Post a Comment