Thursday, January 14, 2010

BUNGA KANGKUNG - PART II

Salam sejahtera semua..n3 harini saya nak bercerita mengenai koleksi teko bunga kangkung. Dah lama rasanya nak buat n3 bunga kangkung ni kesinambungan untuk part I yang lepas tapi masih tak da kesempatan..Ok lah bercerita mengenai bunga kangkung ni, sudah tentulah ramai bloger2 yang lain dah buat n3 mengenaninya....tapi takpe la, untuk mengabadikan koleksi saya ni, saya gagahkan untuk buat jugak. Dalam koleksi teko bunga kangkung ni, saya cuma ada 6 jenis shape teko yang berlainan.. Ok jom kite tengok...


Yang ni teko kangkung jenis shape 'pear', iaitu tubuhnya yang menyerupai sebiji buah pear..lawa jugalah..heheheee

Yang ini pulak teko aladin bunga kangkung, yang paling saya suka skali..kerana bentuk dan bunganya amat menyerlah sekali...teko ni merupakan warisan keluarga sejak dari nenek saya lagi, walau bagaimanapun pada zaman dulu pun jarang dipakai, hanya dibuat perhiasan almari saja, so masih nampak baru.


Yang ni teko bunga kangkung jenis teh cina..unik jugak..kaum cina minum teh guna teko jenis ni kot, tak pun jenis bulat. Yang ni dah lama saya dapat kat ML, lebih kurang 7 tahun lepas..


Yang ni pula teko bunga kangkung shape kuat menyiku atau 3 segi..bentuknya pun saya suka sebab nampak unik dan klasik. Teko hasil barter dengan makcik zaiton loken (ML)..
thanks ye cik...


Yang ni pula, macam biasalah teko bulat bunga kangkung..tapi ingin saya berkongsi dengan semua pembaca iaitu teko bulat bunga kangkung original dan keluaran baru...kalau keluaran baru, bunganya kecik sedikit dengan yang lama dan warna keluaran baru agak pudar. yang dibawah ni merupakan yang betul2 original iaitu tinggalan nenek saya dibeli sekitar awal 50an. kebanyakan yang senang kita jumpa di kedai apek adalah keluaran baru..anda boleh bezakan gambar di bawah dengan gambar yang akhir sekali. Itulah sedikit tips dan informasi dari saya.



Dan akhir skali teko bulat bunga kangkung yang biasa kita lihat..yang depan mini tu merupakan set lama dan 2 biji dibelakang tu adalah keluaran baru. Anda boleh perhatikan dan bezakan keluaran lama dan baru dengan gambar di atas..memang ada kelainan..


Oklah sampai disini saja, jumpa lagi dengan n3 cawan kangkung pulak..bye...


1 comment:

  1. ezany, jual ke teko nih...akak berkenan lah ngan teko yg no.2 tuh...

    ada lagi...?

    ReplyDelete