Tuesday, January 19, 2010

Koleksi Sugar Pot

Salam sejahtera semua...harini saya nak kongsi cerita mengenai koleksi sugar pot saya iaitu merupakan antara koleksi terawal saya sebelum bergiat aktif mengumpul pinggan mangkuk antik ni.
Pada mulanya saya hanya suka mengumpul sugar pot saja kerana pada pengamatan saya bentuknya yang agak unik skit berbanding yang lain. Kebanyakan koleksi sugar pot ni dah lama saya simpan sejak sekolah lagi dimana kebanyakannya dapat dari loken (ML) ketika itu harganya tak la lah macam sekarang ni, hanya RM1.00-RM3.00...maklumlah masa tu student, minat antik, jadi yang murah2 je lah boleh beli..pergi loken pun naik bus masa tu...hehee..sedih la pulak kan..tapi, masa dah berubah, skarang ni pun nak dapatkan sugar pot or creamer jug kat ML pun paling kurang RM35..dah macam online pulak.
Apapun, kalau ada terjumpa kat mana2 terjual saya akan terus membeli dan mengumpul koleksi sugar pot ni...ok jom tengok gambar..

Sugar pot buluh betong hijau..yang ni baru jugak dapat di ML...antara koleksi kesayangan saya kerana lukisan buluh tu dilukis dengan tangan. Dan saya ada jugak dapat sebiji piring kuihnya...kalau lah saya jumpa full set, memang bess...

Sugar pot gunong fuji dan buluh hijau...yang ni pun cantik gak kan..dapat di apek...tapi takda tutup..

Sugar pot gunong fuji jugak tapi ada pic kapal, rumah dan ada kaler lagi..yang ni pun saya dapat dengan piring kuihnya skali..

sugar pot buluh hijau dan burung berterbangan...dapat di ML juga..pun lawa jugak kan..

Sugar pot buluh emas dan burong emas..hasil pembelian dengan tasha...

Sugar Pot bunga emas..hasil rembat di apek..saya dapat piring kuih dan piring cawan 6 biji dan juga creamer jug..sayangnya teko dan cawan die tak da..bila la agaknya dapat jumpa..

Sugar pot belang biru. Simple je tapi lawa jugak kan...yang ni rembat kat kedai 2nd..heheee...

Sugar pot mini pokok kelapa...yang ni merupakan yang paling saya sayang skali..rare...tapi pemegangnya ada stain skit, takpelah, tu pun apek dah bagi kurang banyak..kalau tak silap kak saidah ada jual teko die, jenis aladin langsing..kalaulah saya dapat, memang bes lah.

sugar pot mini buluh hijau dan gunong fuji..comel dan menawan..dapat dari apek tapi harga boleh tahan gak..huhu

Sugar pot bunga lawang..yang ni betul2 benda terpijak, dapat kat kedai 2nd..harga pun bes gak..hehee..

Sugar pot kekwa biru...yang ni saya penah n3 dulu set2 die...

Sugar pot carnation biru....yang ni saya ada set yang lengkap kecuali teko...tunggu masa untuk di barter tekonya..dah ada nanti saya n3 set ni...oh ya, kak yatt ada n3 pasal set macam ni.

Ok sekian saja cerita sugar pot saya..saya paling suka sugar pot ada gambar buluh, gunong fuji ke...kalau ada sape2 nak letgo roger saya k.

3 comments:

  1. Salam Ezany.
    Sugar pot ni x ada extra ke dik? kalau ada campak2lah sikit kat akak di sini hehe..

    ReplyDelete
  2. salam ezany,
    k shima rasa salah satu sugar pot yang buat ia menarik ialah telinga kat kiri kanan tu kan, macam-macam bentuk... kshima dulu tak ambik pot pun..tapi bila dapat satu hari tu, tak ada penutup pun ... rasa cantik sangat sebab bentuknya... untung ezany dekat dgn ml, byk pilihan..boleh gi selalu

    ReplyDelete
  3. zany...tak ada ka tudung sugar pot lebih2..akak ada 2,3 biji sugar pot tak da tudung..jenis pokok buluh tu..

    ReplyDelete