Tuesday, January 5, 2010

Germany Set - Part I

Salam sejahtera...
Rase lama pulak tak buat n3 pasal pinggan mangkuk antik ni..hehhee...
Harini mengenai set jug Germany pulak. Kite biasa tengok teapot antik saja kan, orang dulu-dulu pun ada minum ais jugak...so harini saya nak buat n3 set untuk minuman berais antik pulak.
Seperti biasa, set ni juga merupakan peningggalan nenek saya di mana usia set Germany ni telah melebihi 50 tahun berdasarkan cerita daripada abah. Abah cerita, set Germany ni dibeli oleh nenek pada usia die 7 atau 8 tahun di antara tahun 1958 atau 1959. Oh lupe pulak, set ni saya panggil set Germany sebab di bawah bontot jug dan gelas die ada cop Made in Germany..hehee...
Abah cakap set ni memang mahal dulu dijual. Abah cakap set ni dipakai untuk menghidangkan kepada tetamu sahaja. Nenek ada 2 set, set Germany ini yang berlainan corak. Yang ni merupakan corak berbelang. Yang menjadikannya nampak lawa dan mewah adalah kilauan emas pada bibir jug dan gelas dan juga kakinya. Set ni dah lama terbiar dalam rumah pusaka tu, so daripada hilang atau pecah macam tu je, saya mengambil inisiatif untuk menjaganya..hehehe..kalau tak silap saya pernah namapak set macam ni jugak kat blog 'Memory Antiques'. Ok jom layan gambar


Keluarga set Germany ni..Perhatikan gelas dan jugnya...memang cun..



Gelas Set Germany ini..Perhatikan corak pada badannya. Kilauan emas menambah kemewahan pada set ini.


Jug Set Germany ini..bentuknya yang tinggi dan langsing.

Ok set Germany ni bersambung ke part II ye...

No comments:

Post a Comment