Friday, March 12, 2010

12 Mac 1987 - Faza Irzzanny Lahir Ke Dunia

Tanggal 12 mac 1987, tepat jam 12.04 tengahari, bertempat di Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh, Perak, lahirlah seorang lagi hamba Allah ke dunia. Cahaya mata keempat kepada pasangan Ibrazi Ismail dan Rosnah Lee, bayi itu di beri nama Faza Irzzanny.

Syukur Alhamdulillah hari ini genaplah 23 tahun saya di beri peluang oleh Allah S.W.T untuk menumpang bernafas di bumi-Nya. Diam tak diam sudah 23 tahun usia saya dan dalam pada masa 23 tahun itu bermacam-macam, ranjau kehidupan suka dan duka yang telah saya tempuhi. Setinggi-tinggi penghargaan saya yang tidak terhingga buat ibu saya Rosnah Lee dan abah saya, Ibrazi Ismail yang telah membesarkan saya sedari saya bergelar seorang bayi sehinggalah dewasa kini. Tanpa ibu dan abah siapalah saya sehingga saya dapat membesar dengan sempurna, makan pakai, pendidikan dan segalanya telah diberi oleh ibu dan abah kepada saya dengan cukup sempurna sekali. Begitu juga dengan adik beradik saya Along, Abang Wan, Kak Mel, Mira, Dila dan Iqbal yang merupakan sebahagian daripada diri saya. Tak lupa juga buat Nenek dan Arwah Atok, orang yang banyak berjasa dalam kehidupan seharian saya. Kepada arwah atok, saya sentiasa doakan semoga roh atok dicucuri rahmat dan atok tenang di sana.

Sempena dengan ulangtahun kelahiran saya yang ke 23 ini, saya mengharapkan sesuatu yang baru dalam kehidupan saya, semoga saya dapat menjadi umat yang lebih baik, sentiasa dekat pada-Nya, dilimpahi berkat rezeki dan segala apa yang saya impikan mudah-mudahan tercapai hendaknya.

Saya kongsikan kepada pembaca-pembaca semua gambar-gambar sebahagian daripada rentetan kehidupan saya sepanjang 23 tahun di dunia ini.

1987

Gambar saya bersama ibu ketika berusia 4 bulan, di rumah arwak tok dan arwah niniek (sebelah bapa).

Gambar saya bersama abah ketika berusia 9 bulan di rumah Johor Bahru ketika abah berkhidmat di sana.

1988

Ketika saya berusia setahun...

Sewaktu Upacara Berjejak Tanah, ketika ini saya berusia setahun sebulan. Saya diriba oleh ibu.
Selesai Upacara Berjejak Tanah, tibalah masa bersantap pulut kuning dan ayam masak lemak. Dalam gambar dibawah saya sedang makan beras rendang, iaitu beras yang digoreng dengan gula merah dan diletakkan di dalam daun pisang berbertuk kon iaitu makanan wajib selepas upacara berjejak tanah.
Saya sedang di suap oleh ibu, turut berada dalam gambar ibu saudara saya Fadilah.

Ketika di usia saya hampir 1 tahun 3 bulanSaya berusia 1 tahun 4 bulan. Gambar di ambil pada julai 1988 di halaman rumah arwah tok dan arwah niniek. Kerusi yang saya duduk itu merupakan kerusi rotan antik tahun 1950-an.


1990

Ketika usia saya 3 tahun setengah

1991

Gambar di ambil ketika saya berusia 4 tahun pada Hari Raya Aidilfitri tahun 1991 bersama sepupu-sepupu saya serta arwah atok dan nenek ketika beraya dirumah nenek dan arwah atok.
Bersama Kak Mel, dan 2 orang sepupu.
Bersama sepupu sepapat ketika bercuti di rumah kampung.
1993

Ketika saya berusia 6 tahun bersama sepupu, ayen dan 2 orang adik perempuan saya dila dan mira.
1994

Gambar Hari Raya Aidilfitri tahun 1994 bersama keluarga di sebelah ibu.

1999

Saya ketika berusia 12 tahun, dalam darjah 6.

Hari Raya 1999 bersama keluarga sebelah ibu


2000

Sewaktu tingkatan 1 Sekolah Menengah Idris Shah Gopeng (duduk no 4 dari kiri)

2003


Gambar ketika saya di tingkatan 4 Sekolah Menengah Teknik teluk Intan. Bersama kakak-kakak dan adik-adik perempuan saya. waktu ini, ibu, abah serta adik beradik saya menghantar saya pulang ke asrama setelah bercuti di rumah. Sedihnya perasaan ketika itu apabila duduk di asrama.

2004

Bersama-sama rakan kelas dan guru sejarah ketika di tingkatan 5. Beberapa bulan sebelum saya menduduki SPM.

2005

Bersama rakan-rakan seperjuangan ketika menuntut di Politeknik Sultan Azlan Shah, Behrang.

2008


Sewaktu Konvokesyen Politeknik Sultan Azlan Shah. Alhamdulillah akhirnya berjaya juga saya menamatkan pelajaran, semoga dikurniakan rezeki untuk menyambung pengajian di peringkat yang lebih tinggi.

2010


Dan kini, genaplah 23 tahun usia saya.





Sekian saja coretan mengenai diri saya sempena hari lahir saya yang ke 23 tahun. Doakan saya berjaya di dunia dan akhirat. Insyaallah

19 comments:

  1. SELAMAT HARI LAHIR ZANY....moga panjang umur murah rezeki...
    akak memang suka tgk gambar2 lama...comeiii..
    hobi letak jari dalam mulut ya?? heheh

    ReplyDelete
  2. Salam Hari Lahir buat Ezany..dah besar panjang usia begitulah ranjau2 suka duka perlu ditempuhi akan dtg.Muga lebih sukses.

    ReplyDelete
  3. salam ezany,happy bithday.semoga dimurahkan rezeki,esok yang lebih bersinar.jalan masih panjang,pandai-pandailah mengatur langkah

    ReplyDelete
  4. salam adik ezany
    selamat hari lahir semoga dpjg kan umur juga diberkati selalu dan lebih rajin menghunting koleksi yg antik lebih byak2 lg..

    Jeles ni dgn ada pic lama2 tu tuk kenangan.. seronok rasa kan..

    ReplyDelete
  5. salam zany,
    selamat hari lahir yg ke23 ye,semuga sihat dan dipermudahkan segala urusan oleh yg maha esa,
    didunia mahu pun diakhirat kelak..mudah2an menjadi anak yg soleh dan sentiasa menjaga dan menyayangi org tua ye zany..?dan dimurahkan rezeki,Amin..

    ReplyDelete
  6. salam zany
    happy belated bday..may ALLAH bless u forever..AMIN

    ReplyDelete
  7. salam ezany..selamat hari lahir yg ke 23 auntie ucapkan..seronok baca rentetan usia ezany tu..ezany ni jauh lebih matang drp anak auntie yg sama umur dgn ezany, mungkin sebab dari awal tinggal di asrama...semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki

    ReplyDelete
  8. salam zany,

    selamat hari ulang tahun ke 23...semuga murah rezeki&panjang umur...

    ReplyDelete
  9. salam ezany..selamat hari lahir ke 23 semoga dipanjangkan umur dimurahkan rezeki dan kejayaan mengiringi kehidupan mu di dunia dan akhirat. Amin..

    ReplyDelete
  10. to kak khaty

    wslm kak...hehee...thanks a lot ye kak....mmg hobi sy isap jari masa kecik dulu2..hehee...
    sy tau akak mmg suke tgk gambar lama2...nti sy buat n3 khas utk akak ye, sy letak gambar lama2 keluarga sy..hehehe...thanks ye kak.

    ReplyDelete
  11. to abg shariff64

    thanks ye bang..mmg mcm2 dugaan yg kite tempuhi sepanjang perjalanan kita sbg khalifah di muka bumi ni..thanks a lot bang

    ReplyDelete
  12. to kak shas

    betul tu kak, perjalanan sy masih jauh lg...insyaallah sy akan berhati2 utk mengatur lgkah yg seterusnya...thanks a lot ye kak

    ReplyDelete
  13. to kak NJ

    hehee....betul tu kak, harap2 lps ni hasil antik yg lebih berbaloi la...
    gambar lama ni mmg bes klu kite tgk blk...mcm2 memori akan kite ingt....
    thanks a lot ye kak...sy hargai semua tu

    ReplyDelete
  14. to kak yaya

    wslm kak..trima kasih byk2 doakan kesejahteraan saya kak..sy hargai keikhlasan akak tu... smoga akak juga begitu hendaknya..thanks a lot kak

    ReplyDelete
  15. to kak chempaqa

    thanks a lot ye kak...sy hargai semua tu..semoga akak pun begitu hendaknya...amin...

    ReplyDelete
  16. to auntie azah sabah

    wslm auntie...
    hehee....begitulah rentetan sepanjang perjalanan usia sy ni....thank ye sbb sudi bace...sy mmg start dr duduk di asrama sy dah mula berdikari...di asrama tu lah yg byk mengajar sy erti kehidupan yg sebenar....insyaallah satu hari nanti anak autie juga akan jauh lbh matang..thanks a lot ye auntie..sy hargai semua tu

    ReplyDelete
  17. to kak ani

    wsalm kak...thanks ye kak...mudah mudahan dipermudahkan lah..insyaallah...thanks a lot kak

    ReplyDelete
  18. to kak aton
    wsalm kak...thank byk2 ye....sy hargai keikhlasan akak tu..semoga akak juga begitu..amin...

    ReplyDelete
  19. tarikh bufday kita sama...^_^
    12 MAC

    ReplyDelete